Friday 13 May 2016

Tahun 3 Pengajian di Universiti Yarmouk

Dah lama tak tulis dekat sini. Blog yang lebih santai dan tak berapa berat. Saya suka untuk kongsi pengalaman di sini. Ouh, mohon lihat juga blog satu lagi, muaazrebid.wordpress.com .

Bila dah sampai ke semester kedua bagi tahun pengajian ke-3 , subjek-subjek yang tinggalboleh dikatakan semuanya perlukan kepada pembacaan yang insane. The whole subject needs to be read and remember.

Masalah saya, susah untuk ingat apa yang dah dibaca. Nak-nak lagi kitab arab, kita kena proses banyak benda. Iya la, mana tidaknya, pertama baca untuk faham. Kedua, bila dah faham kena hafal istilah arab. Dah hafal istilah arab, kena hafal point penting pula. Satu perjalanan yang amat berbeza kalau berada di dalam negara.

Booster untuk tahun 3 ni makin manis. Bila kita dah dekat untuk habiskan pengajian bagi ijazah sarjana muda. Niat di hati, nak sambung ke ijazah sarjana (master) . Mana taknya, untuk degree di Yarmouk ni bagi kos Ekonomi Perbankan Islam khasnya, masih kurang apa yang didedahkan kepada pelajar-pelajar. Kalau nak terus kerja, susah jugak lah. Tapi ada ramai ja senior-senior yang dapat tempat. And they are the one yang memang handal la.

Doakan saya, tinggal lagi satu sem pendek dan satu sem panjang di sini. Berjuang jauh dari keluarga ni banyak cabarannya. Lagi-lagi bila dengar khabar ayah yang disahkan menghidap kencing manis. Tuhan saja yang tahu betapa risaunya hati ini.

Tapi, as anak sulung, aku kena lawan perasan remeh ini. Fokus untuk buat yang terbaik dalam pelajaran dan hidup juga dalam dakwah dan tarbiah.

Untuk membumikan cita-cita dan impian umi untuk lihat anaknya ini memegang sijil Doktor Falsafah.

Iallah biizanillah

No comments:

Post a Comment