Saturday 17 December 2016

Aura positif

Sebaik manusia ialah orang yang bermanfaat terhadap orang lain.

Satu kata-kata yang amat mudah dan ringkas tetapi ianya merangkumi segenap sudut hidup manusia.

Seharusnya setiap daripada kita perlu letak dalam diri supaya menjadi orang yang bermanfaat.

Saat aku tulis coretan ini, aku rasa perlu ada perubahan yang aku kena buat untuk diri.

Ya, semua orang nak bermanfaat terhadap orang lain. Tetapi bagaimana?

Andai kita cinta akan berkongsi ilmu dan pengetahuan dengan orang lain, suka untuk memberi sudut pandang kita terhadap sesuatu isu dan perkara, maka kita tak boleh tidak untuk membaca dan terus membaca.

Aku kira, membaca dan berkongsi harus seiring dan sama-sama bergerak laju dalam membentuk sebuah peribadi yang matang dan terkehadapan dalam sudut ilmu pengetahuan.

Caranya mudah, kita kuasai secara mendalam bidang yang kita ceburi sedalamnya.

Perkongsian tak terperangkap dalam skop percakapan atau lisan semata. Tulisan juga salah satu cara.

Menulis bagi berkongsi sudut pandang kita terhadap sesuatu isu atau perkara dengan adil dan berakhlak.

Hidup yang singkat ini terlalu rugi untuk dibazirkan dengan sikap negatif dan gerak laku yang buruk.

Jadi, daripada kita menulis perkara yang negatif serta menjatuhkan air muka orang, adalah lebih baik untuk kita wujudkan satu aura positif serta persekitaran suci daripada hasad dan perkara negatif yang lain.

Tak lain tak bukan, tulisan ini aku tulis untuk diri sendiri.

No comments:

Post a Comment