Monday 3 October 2016

Kahwin a.k.a Baitul Muslim

Hari ni seharian aku berprogram dekat dewan Mu'tamarat Uni Yarmouk.

Seminar akta 303 Keluarga Islam. Anjuran Kelab peguam muda Jordan. Satu kelab yang mendalami perundangan dekat Jordan ni.

Ni program pertama aku untuk sem akhir ni. Hurm. Menarik la jugak sebab aku rasa pada umur yang macam ni memang dah patut untuk aku ambil tahu pasal nikah kahwin.

Sebabkan dah lama tak tulis kat blog, so maaf lah ayat aku tak berapa lawa. Tapi aku nak kongsi juga dengan semua.

Apa yang dapat aku rumuskan dari seminar hari ni, akta kita dah cukup lengkap. Okay itu untuk penerangan berkenaan perundangan la. Slot akhir program ada forum. Yang ni paling best. Sebab waktu akta tu bosan yang amat walaupun bermanfaat.

Forum tu panelnya semua dah berumahtangga. So, fair la untuk mereka cerita pasal bab ni kan.

Aku ringkaskan dalam bentuk point.

- Untuk bernikah, nak taknak kau kena pastikan kewangan kau dah stabil

Kewangan ni kalau untuk yang masih belajar memang belum stabil la kan. Unless kau ada berniaga jual apa-apa. Mungkin la kewangan tu stabil. Tapi untuk yang tak berniaga, korang dalam kategori tak stabil lagi.

Apa nak buat kalau kewangan belum stabil?
Stabilkan la.

Simpan niat murni tu dulu. Kerja dan stabilkan kewangan. Iya la kan, nanti nak sara bakal buah hati guna apa.

Guna daun?

Tapi kalau anak tokey balak kau terkeluar dalam list ni.

- Nikah mematangkan

Saat kau selesai ijab kabul, so get ready. Tanggungjawab jatuh sedebuk atas kau.
Kau akan mula galas macam-macam tanggungjawab.
No more main-main. Dalam kata lain, kau akan jadi matang. Really fast.

Perkahwinan ni akan bawa kau untuk kenal erti menjadi manusia muslim yang sebenar. Kau akan jadi ketua keluarga. Ketua kepada isteri a.k.a buah hati kau. Ketua kepada anak-anak. Wau. Semua ketua la senang cerita kau akan dapat. Ini bukan gila pangkat okay. Tapi kenyataan yang kau kena terima. You are now the leader for your family.

Hidup berdua nanti (saat taip ni masih solo), pemikiran kita sepatutnya menjadi lebih berkembang. Iya la kan, sebab dah makin matang. Perangai keanak-anakan tu boleh tinggalkan dah la.

- The real life

Masuk alam perkahwinan, ia akan didik kau jadi seseorang. Maksud aku, kalau sebelum ni kau hanya baca pengalaman orang ataupun teori rumahtangga. Sekarang, it's time for you untuk praktikkan. Amali time !

Mesti ada persefahaman. Mesti ada tolak ansur. Mesti ada toleransi.

Waktu sebelum kau nikah (bercinta), boleh la nak sembang kemaih yang nak masak sama-sama la, nak buat semua benda sama-sama la, everything sweet la katakan bersama. Tapi lepas dah masuk alam ni nanti, kau jangan lupakan impian sebelum kahwin kau tu.

Realisasikan !

Tak dapat dinafikan, akan ada pasang surut dalam alam ni. Tapi kita kena bijak atasinya.

Kalau bagi aku, benda yang cukup mudah.

Waktu kau kejar untuk dapatkan bunga kau tu, kemain bersungguh. Jadi apa alasan kau untuk bazirkan usaha kau selama ini dengan tak mengalah waktu kau bersengketa nanti.

Jangan risau. Semua masalah ada penyelesaiannya. Mohon pada tuhan. Kau tu hamba.



Aku dah tak larat nak tulis panjang. Esok kelas pukul 8.00 pagi.

Walaupun jauh lagi untuk aku masuk ke alam ni, aku rasa aku kena siap sedia dari sekarang. Latih diri dari sekarang. Harapnya nanti tak culture shock. Doakan aku.


Ni aku belanja satu gambar. Sedap mamat ni tidur. Waktu ni kemuncak bosan. Sebab tu bergambar.

No comments:

Post a Comment